FLEMMING DAMS FORFATTERSIDE
Hvis man har besøgt Berlin, har man sikkert ikke undgået at blive berørt af mindesmærket for Europas myrdede jøder, et mindesmærke som er beliggende tæt ved Brandenburger Tor i det centrale Berlin. Det blev opført 2003-2005 efter tegninger af arkitekten Peter Eisenman til minde om de jøder, der blev dræbt under holocaust.
For nylig kunne man se endnu en installation, som skulle henlede opmærksomheden på fortidens grusomheder og holocaust. Denne gang foran Rigsdagsbygningen og Forbundsdagen i Berlin, hvor et konservativt flertal i den tyske Rigsdag i marts 1933 lagde al magt hænderne på mordere, personificeret ved A. Hitler og hans ministre. Herfra spredtes det, som den danske politiker Hartvig Frisch, i titlen på et samtidigt bogværk, kaldte pesten over Europa.
Installationen var lavet af den tyske kunstnergruppe Centrum for Politisk Skønhed og skulle give os virkelighed, hvor vi venter fiktion: Bag en cirkelrund brun rude sås en borekerne af hårdt sand og aske fra et flodleje nær Auschwitz, den tyske tilintegørelseslejr i Polen. Og her i december har man, i 3 dage, kunnet se iskrystallerne i gruset glimte som tårer i decembersolen, men nu er det slut. Installationen forargede nogle og sårede andre, som følte at man, ifølge jødisk religionsret, forstyrrede og antastede gravfreden. Og især på grund af de sidste valgte kunstnergruppen at tildække søjlen, hvor man ellers fra søjlevinduet også advares mod, at gentage dette forræderi mod demokratiet. En advarsel, som er vigtig at tage ad notam i det aktuelle politiske miljø i Forbundsrepublikken.
Kunstnergruppen forklarede deres tildækning med, at det aldrig var deres mål ”at skabe splid mellem mennesker, der kæmper på samme side”. Kunstnerne bag Centrum for Politisk Skønhed har i nu 10 år, udgjort en udfordrende humanistisk og strengt ikkevoldelig opposition i Tyskland. Fx søgte gruppen, i 2014, da krigen i Syrien brød ud, plejeforældre til 55.000 syriske børn. Tyskland skulle gøre som Storbritannien efter Krystalnatten i 1938, da englænderne tillod børnetransporter fra Nazityskland. Over 55.000 forældrepar meldte sig. De 16 tyske delstater gik til slut med til at tage imod 10.000 børn.
Kunstnergruppen frygter, at vi lever i en ansvarsløs tid, hvor højreekstremister påtvinger os et ordforråd, der historisk set drypper af blod. Dryp, som fx begreberne ’folkeudskiftning’ og ’ løgnepresse’, der også kendes uden for Tysklands grænser. I stedet kræver kunstnergruppen, med henvisning til ingen mindre end Astrid Lindgren, fantasien til magten.
(09.12.19)